Minden játékosnak és
versenyszervezőnek be kell tartania.
1. Etikai kódex
Erkölcstelen
vagy sportszerűtlen magaviselet a verseny alatt, a verseny helyszínén, vagy a
rendezvény területén, ezen etikai kódex megsértésének tekinthető. Elvárható a
kölcsönös tisztelet a játékosok, a bírók, a versenyszervezők és/vagy a nézők
között. A cél az legyen minden játékos, versenyszervező vagy bíró számára, hogy
a csocsót minél sportszerűbb és pozitívabb fényben tüntesse fel.
2. A játék
Egy játék (mérkőzés) 2 nyert
szettig, első 3 hely eldöntésénél 3 nyert szettig tart. Minden szett 5 lőtt gólig tart. Ha van döntő szett, azt is 5 lőtt
gólig játsszák azonban azt legalább kétgólos különbséggel kell megnyerni (pl 7-5) avagy 8 gól elérésével (8-7).
Amennyiben időprobléma merülne fel, a szervező csökkentheti a szettek,
illetve a szettenként elérendő gólok számát.
3. A játékkezdés
A
játék kezdete előtt egy érmét kell feldobni. Az érmefeldobást megnyerő csapat
választhat az oldal vagy a kezdés joga között. A másik csapat automatikusan a
fennmaradó lehetőséget kapja.
A
választásra jogosult csapat döntését véglegesnek kell tekinteni és utána nem
megváltoztatható.
A játék
hivatalosan akkor kezdődik el, ha a labda először játékba kerül. (DE egy
esetleges szabálysértés vagy vita esetén (pl. káromkodás) a játék akkor
kezdődik el, amikor a játékhoz rendelt bíró és a csapatok is az asztalnál már
jelen vannak.)
4. A kezdés és
készenlét-protokoll
A
játékkezdésről akkor beszélünk, amikor a labdát az ötös sorra behelyezik és azt
játékba hozzák, miután egy érvényes gól született vagy miután a játékos az ötös
sorra kapja a labdát szabálysértés megállapítása után. Ilyenkor a labda játékba
történő hozatalánál mindig a készenlét-protokollt kell követni.
4.1 A kezdés
A
kezdést a középpályás sor középső bábujával nyugvó pozícióból kell elindítani.
Ez esetben is a készenlét-protokoll alapján kell eljárni.
4.1.1 Ha a
labda kezdés esetén nem ebből a pozícióból kerül játékba és ezt a
szabálytalanságot a következő érvényes találat előtt jelzik, a játék megáll és
a labda játékba hozatalát meg kell ismételni. Azonban, ha mégis érvényes
találat születik, nem indítható reklamáció a hibás kezdés miatt. A labda
ismétlődően hibás játékba hozataláért büntetésként a játék kezdési joga
elvehető.
4.2 Készenlétprotokoll
A labda játékba hozatala előtt a labdát birtokló
játékosnak meg kell kérdeznie az ellenfelet, hogy felkészült-e a játékra
(Ready, Ok, Mehet). Az ellenfélnek 3 másodperc áll rendelkezésére, hogy
felkészültségét jelezze (Ready, Ok, Mehet). Ezután a labdát birtokló játékosnak
ugyancsak 3 másodperc áll rendelkezésére, hogy a labdát játékba hozza.
Amennyiben a játék elkezdése 3 másodpercnél tovább tart, akkor azt, mint a
játék késleltetéseként kell értékelni (lásd 25. pont). A játékosnak a labdát a
középső bábútól a sor egy másik bábujához kell játszania és legalább 1
másodpercig meg kell tartania, mielőtt azt továbbjátszaná. Nem szükséges a
labdát teljesen álló helyzetbe megállítani. A támadóidő mérése akkor kezdődik,
miután a második bábut elhagyta a labda.
4.2.1
Amennyiben a labda az ellenfél felkészültségének jelzése előtt kerül játékba,
akkor a büntetés egy figyelmeztetés (Warning) és a kezdés megismétlése. Ezen
szabálytalanság ismétlődő elkövetéséért a kezdés joga átadható az ellenfél
részére.
4.2.2
Amennyiben a labda továbbjátszása a második bábu érintése nélkül történik vagy
1 másodpercig nincs ott megtartva, akkor az ellenfél eldöntheti, hogy az
aktuális pozícióból (beleértve az öngólt is) vagy középkezdéssel folytatja
tovább.
5. Egyéb kezdések
Az
első kezdés után a továbbiakban az a csapat a kezd, amelyik az utolsó gólt
kapta. Valamint a következő szettek megkezdésekor az a csapat kezd, amelyik az
előző szettet elvesztette.
5.1 Ha a
labdát a nem megfelelő csapat hozza játékba, és nem esik gól ennek a ténynek a
megállapításáig, akkor a játékot meg kell állítani és a labdát a kezdésre
jogosult csapatnak kell odaítélni. Amennyiben már esett egy érvényes gól, a
tiltakozás/reklamálás már nem lehetséges, a játéknak tovább kell folytatódnia,
ha addig nem történt szabálytalanság.
5.2.
Amennyiben az egyik csapat a kezdés jogát megkapja, mivel az ellenfelet
szabálytalanság miatt megbüntették, majd ezután a labda elhagyja az asztalt
vagy halott labda következik be, egy új kezdéssel az a csapat hozhatja a labdát
ismét játékba, amelyik eredetileg a kezdés jogát birtokolta.
6. A labda játékban
Miután
a kezdő csapat a labdát játékba hozta (lásd 4. pont), az mindaddig játékban
marad, amíg az asztalt el nem hagyja, vagy halott labda szituáció nem
következik be, érvényes gól nem születik vagy időkérés nem történik.
7. A labda játékon kívül
Abban
az esetben, ha a labda elhagyja a játékteret és/vagy az eredményjelzőhöz vagy
más tárgyhoz - ami nem az asztalhoz tartozik - hozzáér, a labdát játékon
kívülinek kell tekinteni. Ha a labda az asztal oldalfalainak fölső szegélyéhez
vagy a kapuk mögött található fölső laphoz hozzáér és ezekről a játékfelületre
ismét visszakerül, akkor a játék továbbfolytatódik.
7.1 A
játéktér mint a játékterület úgy határozandó meg, mint a játékfelület az
oldalfalakig, beleértve az oldalfal szegélyét és az asztal felső részét is.
Csak abban az esetben számítanak a játéktérhez a szegélyek és a felsőrészek és
folytatódik a játék, ha a labda róluk visszakerül a játékfelületre.
7.2 Az a
labda, ami a bedobó nyílásba kerül és onnan visszajön a játékfelületre, még játékban
van.
7.3 Ha a
labda elhagyta az asztalt egy lövési kísérlet során, akkor az a csapat hozhatja
a kettes/hátvéd sorról újra játékba, amelyik az utolsó kontrollált akciónál
védekezett (védekező csapat hátvédje). A játék a készenlét-protokoll után ismét
elindul.
7.4 Az
aerial lövések nem engedélyezettek. Nem érvényes az a gól, ami az ellenfél
rúdjai fellett „repül” a kapuba. Nem értelmezendő szabálytalanságnak a labda
meglövéséből származó véletlenszerű felpattanás.
7.5 A 7.4
pont megszegésének labdavesztés a következménye és az ellenfél az ötös soráról
hozhatja ismét játékba a labdát.
8. Halott labda
A labda halottnak számít, ha az
mozdulatlan és egyik bábuval sem érhető el sikeresen.
8.1 Halott
labda esetén, ha az a két középpályás sor között van, az a csapat indíthatja el
újra a játékot, akinél eredetileg volt a kezdés joga.
8.2 Halott
labda esetén, ha az a csatársor és a védőzóna között van, az a kettes/hátvéd
sor hozhatja a labdát játékba, amelyikhez közelebb van. A játék a készenlét-protokoll
szerint indulhat újra (lásd 4. pont).
8.3 Egy
labda, ami egyhelyben forog, de mégis elérhető valamelyik bábuval, nem számít
halott labdának és a támadóidő mérése tovább folytatódik mindaddig, amíg halott
labdává vagy nem elérhetővé válik.
8.4 Azt a
labdát, amelyik szándékosság miatt válik halott labdává, az ellenfél kapja meg.
Ez egy új kezdést eredményez a középpályáról (pl.: lassú mozgatással a labda
kitolása elérhetetlen távolságba).
9. Időkérés (Time Out)
Minden
csapat szettenként kétszer kérhet időt. Ezen időkérések alatt a játékosok
elhagyhatják az asztalt. Az időkérés nem haladhatja meg a 30 másodpercet. Ha a
labda játékban van, csak az a csapat kérhet időt, amelyik a labdát birtokolja
és csak akkor, ha a labda nincs már mozgásban. Abban az esetben, ha a labda
nincs játékban, mindkét csapat kérhet egymástól függetlenül időt.
9.1 Minden
csapat kihasználhatja a 30 másodpercet, akkor is ha a másik csapat, amelyik az
időt kérte, nem akarja azt kihasználni.
9.2 Mindkét
csapat cserélhet pozíciót az időkérés alatt (lásd 14.1 pont).
9.3 A két
szett közötti időkérés beleszámolandó a kikérő csapat következő szettbeli
időkéréseibe.
9.4 Ha egy
játékos minkét kezével elengedi a markolatokat miközben a labdát birtokolja és
eltávolodik az asztaltól, időkérésnek számítandó.
9.4.1 A
játékos leveheti a kezét a markolatról lövés előtt megtörlés céljából, de ez a
folyamat nem lehet hosszabb, mint 2-3 másodperc. Mialatt a játékos a kezét
törli, a támadóidő mérése folyamatos. Az ellenfél védekezésének készenlétben
kell lennie eközben.
9.4.2 A
törlés és a kéz visszahelyezése után egy másodperc szünetet kell tartani,
mielőtt a lövés megtörténne.
9.5 Csak az
a csapat/játékos kérhet időt, amelyik a labdát birtokolja. Az időkérés akkor
kezdődik, amikor azt kikérik.
9.5.1 Az idő
kikérése után a labda meglövése és átpasszolása már nem számít bele a játékba
és szabálytalanságnak minősül zavarás miatt (lásd 20. pont). Az időkérés pedig
nem adható meg.
9.6
Amennyiben a labdát birtokló csapat úgy kér időt, hogy a labda játékban van és
mozog, akkor elveszti a labdát és azt az ellenfél ötös sora hozhatja újra
játékba. Amennyiben az a csapat kér időt, amelyik a labdát nem birtokolja,
szabálytalanságot követ el zavarás miatt (lásd 20. pont).
9.6.1 Ha
labda játékban (mozgásban) van miközben a csapat időt kér és öngólt szerez,
akkor az érvényes gólnak számít.
9.7
Amennyiben egy csapat nem kész a játékra a 30 másodperc letelte után, a játék
késleltetése miatt büntetendő (lásd 25. pont).
9.8 Egy
csapat, amelyik időt kért és már kihasználta mindkét időkérési lehetőségét a
szettben, figyelmeztetéssel (warning) büntetendő és nem érvényes az időkérés
valamint az ellenfél ötös sora hozhatja újra játékba a labdát. A
szabálytalanság ismételt elkövetése a szettben technikai foultot eredményez,
amit 30 másodpercen belül végre kell hajtani.
9.8.1 Az a
csapat, aki már kihasználta minkét időkérési lehetőségét, a játék
késleltetésének vétségét követi el, ha akármilyen alapra hivatkozva egy második
bírót hív az asztalhoz. A szabálytalanság elkövetése a hivatkozás figyelmen
kívül hagyásával vagy technikai faulttal büntetendő.
9.9 Miután a
játékos időkérés után a labdát ismét játékba hozta (megindítja a labdát), addig
nem kérhet időt, amíg a labda ugyanazon a soron/rúdon van. Mindkét védősor egy
sornak/rúdnak számít.
9.9.1 A
szabály (9.9 pont) megsértése labdavesztéssel jár, a labdát az ellenfél
védősora hozhatja újra játékba valamint az időkérést figyelmen kívül kell
hagyni.
9.10 Az időkérés
alatt a játékos benyúlhat a játéktérbe, hogy a rudat bekenje, a játékfelületet
megtisztítsa stb. A labda csak akkor emelhető meg, ha az eredeti pozíciójába
visszahelyezhető, mielőtt a játék újra kezdetét venné. A labda elmozdításának
vagy felemelésének kérését az ellenfél megtagadhatja (nagyon közel van a
gólvonalhoz a labda).
9.10.1 A
labda elmozdítása, kivétele a játéktérből az ellenfél vagy a bíró jóváhagyása
nélkül, labdavesztéshez vezet és azt az ellenfél ötös sora hozhatja újra
játékba. Amikor a labda a kapus és a gólvonal között helyezkedik el -
függetlenül attól, hogy a kapus eléri azt vagy sem -, ebben az esetben a labda
engedély nélküli hozzányúlása, elmozdítása az ellenfél javára egy gól
jóváírását eredményezi.
10. Játék újrakezdése
időkérés (Time Out) után
Időkérés
után a labda ahhoz a rúdhoz kerül, ahol az időkérés megtörtént.
10.1 Ha a
labda időkéréskor játékban volt, akkor a labdát birtokló játékosnak meg kell
győződnie arról, hogy az ellenfél játékra kész, mielőtt megindítaná a labdát.
Ez esetben a játékosnak a labdát az egyik bábutól egy másikhoz kell vezetnie és
ott 1 másodpercig tartania, mielőtt továbbmozgatná azt (lásd 4. pont).
10.1.1 Ennek
ellenére, mielőtt a labdát birtokló játékos visszahelyezvén a kezét a markolatra
és szabályszerűen elkezdené a játékot, elhagyja a labda a sorát, akkor az
ellenfél eldöntheti, hogy az aktuális pozícióból vagy középkezdéssel folytatja
tovább a játékot.
10.2 Ha a
labda az időkérés pillanatában nem volt játékban, akkor a labdát a kezdésre
jogosult csapat hozhatja játékba (pl. technikai fault után).
10.2.1 Ha az
időkérés két labda között (vagyis egy gól után, de még kezdés előtt) történt,
akkor a gólt kapott csapat hozhatja játékba a labdát.
10.3 A labda
hibás játékba hozatala labdavesztéssel jár, az ellenfél eldöntheti, hogy az
aktuális pozícióból vagy középkezdéssel folytatja tovább a játékot.
11. Bírói időkérés (Official
Time Out)
A
bírói időkérés nem a csapatonkénti és játékonkénti két-két időkérés része. A
kérés után a labda játékba hozásának menete megegyezik az alap időkérésével.
11.1 Ha a
játék kezdetekor nincs jelen bíró és vitás helyzet áll elő, akkor az egyik
csapat bírót hívhat. A bíróhívás a játék bármely szakaszában történhet, ha nem
mozog a labda vagy halott.
11.1.1 Az
első bíróhívás bírói időkérésnek minősül.
11.1.2 Ha a
védekező csapat bírót hív, miközben a labda játékban van és áll és ezalatt a
támadó csapat passzolni vagy lőni próbál, akkor a védekező csapat bíróhívására
tett kísérlet figyelemelterelésnek minősül. Hasonlóan figyelemelterelésnek
minősül a bíróhívás akkor is, ha a labda mozgásban van.
11.3 Egy
csapat játékosai bírói időkérés közben nem cserélhetnek helyet, hacsak ezt más
okok nem teszik lehetővé (lásd 14. pont).
11.4 Asztal
karbantartása - Az asztal bárminemű karbantartását (labdacsere, bábuk
meghúzása, stb.) a játék előtt kell kérni. Csak abban az esetben kérhető
karbantartási idő játék közben, ha az asztal hirtelen megsérül, például letörik
egy bábu, letörik egy csavar, szétesik egy gumibak, eltörik a rúd, stb.
11.4.1 Ha
egy bábu labdaérintés közben törik el, hivatalos (bírói) időkérésre kerül sor a
kár felszámolására. Javítás után a játék annál a rúdnál folytatódik tovább,
ahol a bábu eltört.
11.4.2 Ha a
játéktér megvilágítása megszűnik, a játékot azonnal meg kell állítani (mintha bírói
időkérés történt volna).
11.4.3 Az
asztal szokásos karbantartása (pl. a rudak befújása, olajozása) csak időkérés
közben vagy az egyes szettek között végezhető el.
11.5 Idegen
tárgy játéktérben - Ha egy idegen tárgy esik a játéktérbe, a játékot azonnal
meg kell állítani és a tárgyat eltávolítani. A játék annál a rúdnál folytatódik
tovább, ahol a labda volt a tárgy játéktérbe kerülése előtt. Az a játékos
hozhatja ismét játékba a labdát, aki azt előtte birtokolta. Ezért nem lehetnek
az asztal szélein olyan tárgyak, amelyek játék közben a játéktérbe eshetnek.
11.6
Egészségügyi időkérés - Egy játékos vagy csapat egészségügyi okokból is kérhet
időt. A kérelem jogosságát a főbíró, a főszervező vagy a jelenlévő bíró
engedélyezheti. Ők határozzák meg az időkérés hosszát, ami azonban nem lehet
több 60 percnél. Ha egy játékos az idő letelte után sem tudja folytatni a
játékot, fel kell adnia.
11.6.1 Az
egészségügyi időkérés elutasítása esetén a játékos elveszti egy időkérési
lehetőségét és a bíró - meglátása alapján - a játék késleltetése (időhúzás)
miatt szankcionálhat (lásd 25. pont).
12. Gólok
A
gólvonalat átlépő labda gólnak számít, amennyiben szerzése szabályszerűen
történt. Valamint az is gólnak számít, ha a labda a kapuból visszapattan a játékfelületre
vagy elhagyja a játékteret.
12.1 Ha egy
gólt nem jelez az eredményjelző, azonban mindkét csapat egyértelműen elismeri
azt vagy a gól csak mulasztásból nem került az eredményjelzőre, akkor a találat
érvényes. Ha a csapatok nem tudnak megegyezni egy olyan gólban, amelyet az
eredményjelző véletlen nem jelez ki, akkor a találat nem érvényes. A következő
szett vagy játék megkezdése után egy korábban elfelejtett gól elismerésére már
nincs lehetőség.
12.2 Ha
nézetkülönbség van a tekintetben, hogy egy labda átlépte-e a gólvonalat vagy
sem, bírót ajánlott hívni. A bíró a játékosok és/vagy a nézők elmondása alapján
eldöntheti, hogy érvényes a találat vagy sem. Ha az elmondások alapján sem
egyértelmű érvényességének eldöntése, akkor a gól nem ér.
12.3 Ha egy
csapat szándékosan behúz egy pontot az eredménykijelzőn, holott nem is esett
gól, a találatot le kell vonni és a csapat technikai faulttal büntetendő. A
szabály ismétlődő megsértése a szett vagy a teljes játék elvesztéséhez vezet (a
főbíró döntése alapján).
13. Oldalcsere
A
csapatok a szett végén, de még a következő szett megkezdése előtt, oldalt
cserélhetnek. Ha a csapatok egyszer oldalt cseréltek, akkor minden további
szett után oldalt kötelesek cserélniük. Erre legfeljebb 90 másodperc áll
rendelkezésre az egyes szettek között.
13.1 Mindkét
csapat igénybe veheti a teljes 90 másodpercet. Ha a két csapat megegyezik
abban, hogy a játékot a 90 másodperc lejárta előtt folytassa, akkor a játék
korábban is folytatható. Ezáltal a fennmaradó idő elvész.
13.2 Ha
valamely csapat a 90 másodperc letelte után sem áll készen a játékra, akkor ez
időhúzásnak minősül (lásd 25. pont).
14. Pozíciócsere
Páros
mérkőzések esetén egy játékos csak a pozíciójának megfelelő két rudat
kezelheti. Amint a labda játékba kerül, a játékosoknak ebben a pozícióban kell
maradniuk mindaddig, míg nem esik gól, időkérés vagy technikai fault.
14.1 A
játékosok időkérés közben, gól után, két szett között vagy technikai fault
előtt és/vagy után cserélhetnek pozíciót.
14.2 A
játékosok pozíciócsere után mindaddig nem cserélhetnek újra, míg a következő
labda játékba nem kerül vagy ismét időkérésre nem kerül sor.
14.2.1 A
pozíciócsere akkor tekinthető befejezettnek, ha mindkét játékos elfoglalta
pozícióját és az arccal az asztal felé néznek. Ha mindkét csapat játékosai
pozíciót kívánnak cserélni, akkor a labdát birtokló csapatnak kell először
döntenie.
14.3 A
labdacserekor történő pozíciócsere szabályellenesnek számít, ami
figyelemelterelésnek minősül és a játékosoknak vissza kell állniuk eredeti
pozíciójukba.
14.3.1 Ha
valamely játékos páros mérkőzésen megfogja partnere rúdját, miközben a labda
játékban van, figyelemelterelésnek minősül.
15. A rudak pörgetése
A
rudak pörgetése tilos. Pörgetésnek minősül, ha egy bábu 360°-nál többet forog a
labda ellövése előtt vagy után. A 360° kiszámításánál a labda ellövése előtti
és utáni mozgás nem adódik össze.
15.1 Ha egy
csapat a labdát pörgetés útján szabályellenesen juttatja tovább, akkor az
ellenfél eldöntheti, hogy az aktuális pozícióból vagy középkezdéssel folytatja
tovább a játékot.
15.2 Azon
rúd pörgetése, amely nem találja el a labdát, nem minősül pörgetésnek. Ha egy
játékos pörgetés útján öngólt vét, akkor ez a találat az ellenfél számára
érvényes gólnak számít. A labda nélküli rúd pörgetése elvileg nem tilos,
azonban figyelemelterelésnek minősülhet.
15.3 Ha a
labda egy olyan rúd bábuját találja el, amelyet nem fog játékos, akkor ez nem
minősül pörgetésnek (pl. egyéni mérkőzésen egy a kettes rúddal ellőtt labda
eltalálja a saját hármas rudat).
16. Ütközés (rúd falhoz
ütése)
Az
asztal bárminemű mozgatása, tolása vagy megemelése tilos. Továbbá nem számít,
hogy ez szándékosan vagy véletlenül történt-e. Az ütközés nem attól függ, hogy
az ellenfél ennek hatására elveszti-e a labdát vagy sem. Az ütközési faultokat
az egész játék során számolják.
16.1 A
szabálysértésért járó büntetések: első és második vétség esetén - az ellenfél
eldöntheti, hogy a játékot az aktuális pozícióból vagy az ütközés pozíciójából
folytatja tovább vagy újrakezdi a labdamenetet. Ha az ütközés labdavesztéssel
jár, akkor a játék az érintett rúdtól folytatható. A szabály további megsértése
technikai faulttal büntetendő.
16.2 Az
ellenfél rúdjainak bármilyen jellegű megérintése az ütközéshez hasonló
büntetéssel jár.
16.3 Egy
túlzott ütközés a találat után (gól utáni rúdrángatás), vagy ha a labda nincs
játékban, sportszerűtlenségnek minősülhet. A rúd lövés utáni ütköztetése, ha a
labda még játékban van, szintén ütközésnek számít.
17. Támadóidő nullázás
(Reset)
Ha
egy játékos megállítja a labdát és előkészíti magának lövésre vagy passzra, a
labda viszont az ellenfél által előidézett ütközés miatt mozog, akkor a bíró
’Resetet’ mond és megállítja az időt. A labdát birtokló játékos ekkor
eldöntheti, hogy a labdát újból előkészíti-e magának vagy figyelmen kívül
hagyja a ’Resetet’ és az aktuális pozícióból továbbfolytatja a játékot.
17.1 A labda
bármilyen kis mozgása ’Resetet’ vonhat maga után (példa: a labda helyben mozog).
A ’Reset’ bemondása bármikor megtörténhet.
17.2 A
’Reset’ bemondása nem tekintendő a játék megszakításának és a labdát birtokló
játékos a labdát akár egyből el is lőheti. A védő figyelme nem hagyhat alább és
a játékosok ne tekintsenek fel a bíróra, amikor a ’Resetet’ meghallják, hanem
maradjanak játékra készen.
17.3 Nem a
Reset-szabály megsértésének számít az, amikor a labda mögötti sorokon
(támadóirányt nézve) történik ütközés. Ez esetben ütközési faultnak minősül
(pl. a Reset-szabály megsértése a saját hármas sorról indul, miközben az
ellenfél a labdát a saját hármas során birtokolja).
17.4 A
labdát birtokló csapat által szándékosan előidézett labdamozgás egy Reset-hiba
elérése érdekében tilos és szabálytalan. Az ez ellen vétő csapat elveszti a
labdát, amelyet ezek után az ellenfél hozhat játékba középkezdéssel (ez nem
minősül ’Resetnek’).
17.5 Az első
’Reset’ után, egy játékon belül az a csapat, amely egy labdameneten belül két
Resetet idéz még elő, technikai faultot kap. Az első Reset után a bíró a
további szabálysértéseknél a ’Reset warning’ vagy ’Warning’ figyelmeztetéseket
mondja be. Ha a ’Reset warning’ után egy labdameneten belül újabb reset-hibára
kerül sor, technikai faultottal büntetendő.
17.5.1 Ha
egy csapatot a túl sok reset-hiba miatt technikai faulttal büntetnek, akkor a
következő reset-hiba már nem ide számolandó.
17.5.2 A
reset-hiba nem a játékosnak hanem a csapatnak jár, továbbá szettenként, nem
pedig meccsenként számítják.
17.6 Ha a
védő az asztalt szándékosan mozgatja, akkor ez nem reset-hibának, hanem
ütközésnek minősül.
17.7 Ha a
’Reset’ bemondása akkor hangzik el, amikor a labda az ötös soron van, akkor a
falérintések száma és a támadóidő lenullázódik.
18. Benyúlás a játéktérbe
Az
ellenfél és/vagy a bíró engedélye nélkül a játékosoknak tilos benyúlniuk a
játéktérbe, ha a labda játékban van, függetlenül attól, hogy azt érinti-e vagy
sem. Ha viszont engedélyezik a benyúlást, akkor a játékos nyugodtan benyúlhat.
18.1 Egy
forgó labda még mindig játékban van akkor is, ha egyik bábu sem éri el.
Mindenképp tilos egy forgó labdát kézzel megállítani még akkor is, ha ez az
ellenfél javára történne.
18.2 A
levegőben lévő labda addig van játékban, amíg olyasmit nem érint, ami nem a
játéktér része. Ezért tehát nem engedett a levegőben lévő labdát elkapni.
18.3 Egy
halott labda játékon kívülinek tekintendő (lásd 8. pont). A labdát csak abban
az esetben szabad megérinteni, ha a bíró ezt engedélyezte. Amennyiben nincs
jelen bíró, akkor az ellenfél jóváhagyását kell kérni.
18.4 Egy
játékos a lövésnyomokat vagy hasonló szennyeződéseket letörölhet az asztalról,
ha a labda nincs játékban. Ehhez nem szükséges a másik csapat jóváhagyását
kérnie.
18.5 A
szabály megsértéséért járó büntetések: Ha a játékos birtokolja a labdát és a
labda nem mozog - az ellenfél kapja meg a labdát középkezdésre. Ha a játékos
nem birtokolja a labdát vagy a labda mozog – technikai faulttal büntetendő. Ha
a labda a játékos kaputerületén (a kettes sor mögött) mozog és azzal a szándékkal
benyúl, hogy megakadályozza a gólt - az ellenfél egy gólt behúzhat és a labdát
újra játékba kell hozni úgy, mintha szabályos gólt lőttek volna. Minden egyéb
szabálysértés technikai faultnak minősül.
18.6 Ha a
játéktér felett repülő labda elkapásáért a játékos technikai faultot kap, a
játék menete a következő: Ha a technikai szabadrúgás eredményes, akkor a labdát
a másik csapat hozhatja újra játékba. Ha a technikai szabadrúgás nem eredményez
gólt, akkor a védekező csapat hozhatja újra játékba a labdát.
19. Módosítások az asztalon
Játéktér
- a játékosok nem változtathatják meg úgy az asztalt, hogy annak
játéktulajdonságait befolyásolnák. Ide tartoznak a bábukon, a játékfelületen, a
gumibakokon, stb. végzett módosítások.
19.1 A
játékosnak nem lehet izzadtság, nyál, ill. egyéb idegen elem a kezén, mielőtt
lövésnyomokat takarítana fel az asztalról.
19.1.1 Az
asztal felületére gyanta vagy hasonló anyagok nem hordhatóak fel.
19.1.2 Annak
a játékosnak, amelyik a jobb fogás érdekében valamilyen ragadós anyagot használ
a kezein, ügyelnie kell, hogy ne érintse meg azzal a labdát vagy a
játékfelületet. Ha ez mégis megtörténne és úgy ítélnék meg, hogy a labda vagy a
felület tulajdonságait ez befolyásolta (pl. gyantás labda, felület), akkor a labdát
és az összes érintett elemet azonnal meg kell tisztítani vagy cserélni. A
szennyeződést előidéző csapat a játék késleltetése miatt büntetést kaphat.
Ugyanakkor a csapat egy figyelmeztetést is kap, hogy ismételt szennyezés esetén
nem használhatják tovább az adott anyagot.
19.2 Ha egy
játékos a jobb fogás érdekében valamilyen anyagot használ (pl. gyanta) vagy a
feltekert grip nyomot hagy, akkor oldalcsere esetén biztosítania kell, hogy a
rúdfogók tiszták maradjanak.
19.2.1 Ha a
játékosnak a megengedett 90 másodpercnél hosszabb időre van szüksége a
tisztításhoz, akkor a játék késleltetéséért büntetést kap és nem használhatja
tovább ezt az anyagot.
19.3 A
játékos semmi olyat nem rögzíthet a fogókhoz, rudakhoz vagy az asztal egyéb
részeihez, ami a rudak mozgását korlátozná (pl. a kapusmozgás befolyásolása
egyéni játék esetén).
19.4 Egy
játékos kicserélheti a fogókat, ha ezt a megengedett időn belül teszi és ezzel
nem akadályozza az ellenfelét az oldalcserénél. A megengedett idő túllépése
késleltetésnek minősülhet (lásd 25. pont).
19.5 A
labdák meccs előtt történő kicserélésének kérését a jelenlévő bíró vagy a
főszervező hagyhatja jóvá. Ez a kérés azonban csak akkor engedélyezhető, ha az
aktuális labdák tulajdonságai jelentősen eltérnek a szabványtól.
19.5.1 Új
labda - A játékos nem kérhet új labdát, amíg az aktuális labda még játékban
van. Halott labdánál a játékos az asztalból kérhet egy új labdát. Ennek a
kérésnek általában eleget tesznek, kivéve, ha a jelenlévő játékvezető úgy ítéli
meg, hogy a kérést a játék késleltetése miatt tették.
19.5.2 Ha
egy játékos új labdát kér, miközben az aktuális labda még játékban van, akkor
kérése időkérésnek minősül. Ha a bíró azonban úgy dönt, hogy a labda már nem
alkalmas a játékra, akkor a kérés nem minősül időkérésnek.
19.6 Ha más rendelkezés nem lép életbe, akkor a szabály
megsértése technikai faulttal büntetendő.
20. Figyelemelterelés
(zavarás)
Minden
olyan mozdulat és zaj, ami azon rúdsorokon keletkezik, ahol a labda épp nincs,
figyelemelterelésnek minősül. Egy figyelemelterelésből származó találat nem
érvényes. Ha egy játékos úgy érzi, hogy zavarják, saját belátása szerint bírót
hívhat.
20.1 Az ötös
sor vagy bármely más rúd lövés előtti, közbeni vagy utáni hangos nekiütése
figyelemelterelésnek minősül. Az ötös sor enyhe mozgása lövés után nem minősül
figyelemelterelésnek.
20.2 A
csapattársak egymás közötti beszéde játék közben figyelemelterelésnek
minősülhet.
20.3 Nem
minősül figyelemelterelésnek, ha egy játékos passzolás közben a labdát váró
rudat félrevezetés céljából mozgatja. Ezen rúd szélsőséges mozgatása azonban
annak számíthat.
20.4
Figyelemelterelésnek minősül, ha egy játékos lövésre helyezi fel a labdát, majd
elveszi a fogóról a kezét, hogy aztán hirtelen visszanyúlva meglője azt. A
labdát csak azután szabad ellőni, miután mindkét kéz/csukló 1 teljes
másodpercet a fogókon volt.
20.4.1
Egyéni meccsen a 20.4 szabály csak a hármas soron előkészített lövésre
vonatkozik.
20.5 Egy
játékos, aki leveszi a kezeit a fogóról és az asztaltól el vagy az asztal alá
nyúl (pl. kéztörlés céljából), miközben a labda játékban van,
figyelemelterelésnek minősülhet és büntethető.
20.6 A
figyelemelterelésért járó büntetés: Az első figyelemelterelésnél a csapat
figyelmeztetést (warning) kap, ha a bíró ártalmatlannak ítéli meg azt. Ha a
támadó csapat figyelemelterelés révén szerez gólt, akkor a találat nem ér és a
labdát az ellenfél hozhatja játékba. Minden egyéb esetben a másik csapat
döntheti el, hogy az aktuális pozícióból folytatja a játékot; a szabálysértés
pontjából folytatja a játékot vagy újra játékba hozza a labdát. A további
szabálysértések technikai faulttal büntetendő.
21. Gyakorlás
Meccsek és szettek között szabad gyakorolni, viszont amint
egy szett elkezdődött, az érintett játékosok sem a meccsasztalon sem másik
asztalon nem gyakorolhatnak lövéseket, passzokat, kezdéseket.
21.1
Gyakorlásnak nevezzük a labda mozgatását az egyik bábutól a másikhoz illetve a
lövéseket.
21.1.1 A
szabályellenes gyakorlást az asztalnál lévő bíró állapítja meg. A labda
akaratlan mozgatása nem minősül feltétlenül gyakorlásnak.
21.2 A
szabályellenes gyakorlás eredményeként az ellenfél hozhatja játékba a labdát.
Ha a játékos nem birtokolja a labdát, akkor ezért figyelmeztetés jár. További
figyelmeztetések technikai faultot vonnak maguk után.
22. Beszéd és viselkedés
Sportszerűtlen
megnyilvánulásokat közvetlenül vagy közvetve tenni tilos. A szabály
megsértéséért technikai fault jár.
22.1 Tilos
az ellenfél figyelmét bekiabálással elterelni (lásd 20. pont). A játék közbeni bekiabálások
vagy zajongás technikai faultot vonhatnak maguk után - még ha lelkesítő
természetűek is.
22.2 Tilos káromkodni. A káromkodásért technikai fault
jár. Ismételt káromkodásnál a játékost azzal büntethetik, hogy szetteket vonnak
le tőle és/vagy kitilthatják a verseny helyszínéről.
22.3 Edző
alkalmazása a nézők közül nem megengedett. Továbbá a nézők nem befolyásolhatják
a meccset valamely játékos vagy a bíró figyelmének elterelésével. Ezen szabály
megsértése az adott személy versenyhelyszínről történő kitiltását vonhatja maga
után.
22.4 Az
edzői utasítások csak időkéréskor és a szettek között megengedettek.
23. Passzolás
23.1 Az ötös
rúdról nem passzolható közvetlenül tovább a saját hármas rúdhoz az a labda,
amelyik áll vagy leszorított állapotban van. A labdának passz előtt legalább
két bábut érintenie kell az ötös rúdon ahhoz, hogy a saját hármas rúddal
megfogható legyen (kivéve, ha akaratlan ún. préselt passz történik, ez
engedett). Egy leszorított (megállított) labdát olyan labdának nevezünk, amely
a bábu és a fal vagy a bábu és a játékfelület közé van szorítva.
23.1.1 Egy
teljesen megállított labda továbbjátszható, ha a passz folytonosan történik. A
passzolás bárminemű késleltetése érvényteleníti a passzt. Amint a labdát
teljesen megállítják és nem játsszák tovább azonnal, akkor legalább két bábut
érintenie kell az ötös rúdon, mielőtt továbbpasszolható lesz ismét.
23.1.2 Egy
akaratlanul préselt labda érvényesnek számít. Ha egy préselt labdát a bábu
először elengedi, majd ugyanez a bábu továbbjátssza, mielőtt ugyanazon a rúdon
egy másikat is érintette volna, akkor a passz érvénytelen.
23.1.3 Ha
egy beszorított vagy megállított labdát az ötös rúdról kapura lőnek, és ezzel
ugyanazon csapat hármas rúdjának valamely bábuját találják el, akkor ez csak
abban az esetben szabályszerű, ha a csapat a hármas rúdon nem fogja meg és nem
kontrollálja a labdát.
23.1.4 Ha a
labda a passzolás előtt a passzolást kivitelező bábu elő- vagy hátlapjához
(recés rész) hozzáér, csak abban az esetben lehet a passzolást folytatni a
hármas sorhoz (vagy ötös sorhoz, ha a hátsó sorokkal történik a passz), ha
előtte egy másik bábuhoz is hozzáér. Azonban, ha a labda úgy ér a bábu elő-
vagy hátlapjához, hogy az előtte egy másik soron volt, abban az esetben azonnal
továbbpasszolható ugyanazzal a bábuval.
23.2 Mielőtt
egy játékos passzolni vagy lőni próbálna az ötös rúdról, a labda nem érintheti
kettőnél többször az asztal oldalfalát (vagy rámpát, ha van). Itt nem számít,
melyik falról van szó - kettőnél többször nem érhet falat a labda. Ha
harmadszorra is érinti a labda a falat, utána már nem érhet többet hozzá és
passzként vagy lövésként tovább kell játszani.
23.2.1
Védekezés falon - Ha a passzt vagy a lövést az ellenfél a bábu és az oldalfal segítségével
elkapja, hárítja és ezáltal annak birtokába jut, a labda falérintése nem adódik
hozzá a játékos megengedett (2) falérintéseinek számához és folytathatja a
játékot az ötös soron.
23.2.2 Ha
egyszer a labda hozzáér a falhoz vagy a rámpához, csak akkor számolható
falérintésnek, ha a labda legurult a rámpáról vagy rámpa hiányában
érzékelhetően eltávolodott a faltól.
23.2.3
Időkérés után a labda első oldalfalérintése, még mielőtt egy másik bábuhoz
érne, nem tartozik bele a megengedett kettőbe.
23.3 A 23.1
pont ugyanúgy alkalmazandó a kettes rúdról vagy kapusrúdról ugyanazon csapat
ötös rúdjához történő passzakor. Ha a kettes rúdtól vagy kapus rúdtól leadott
passzba azonban az ellenfél egyik bábuja beleér, akkor a labda már nem passznak,
hanem "élő" labdának minősül, amelyet szabály szerint bármely bábu
elkaphat. Eközben a labda bármennyiszer hozzáérhet az oldalfalhoz (vagy
rámpához).
23.4
Szabályszerű, ha a játékos egy kézzel fogja a rudakat, amikor védekezik (példa:
jobb kéz a védekező ötös rúdon). Továbbá szabályszerű ugyanazt a rudat két
kézzel mozgatni. A fogók közötti túlzott kézcsere azonban figyelemelterelésnek
minősülhet.
23.5 A
szabályellenes passzokért járó büntetés: ha valamely csapat vét a fenti
rendelkezések ellen, akkor az ellenfél eldöntheti, hogy az aktuális pozícióból
vagy középkezdéssel folytatja tovább a játékot.
24. Labdabirtoklás
időkorlátjai
Labdabirtoklásnak
minősül, amikor a labda a bábu elérhető távolságában van. A labda legfeljebb 10
másodpercig lehet az ötös soron és 15 másodpercig az összes többi soron. A két
védekező rúd egynek minősül ebben az esetben.
24.1 A labda
megjátszhatósága - A labda megjátszhatónak minősül, ha azon területen van, amit
egy rúd bábui elérnek, függetlenül attól, hogy előre vagy hátra állnak. A labda
megjátszhatónak minősül, ha az a kettes sor és a kapu között helyezkedik el,
függetlenül attól, hogy a védekező bábuk elérik azt.
24.2 Ha egy
forgó labda valamely bábu elérhető közelségében van, akkor ez labdabirtoklásnak
számít és a támadóidő mérése folyamatos. Ha a forgó labda azonban nincs
elérhető távolságban, akkor az időkorlátok nem érvényesek (lásd 8.3 pont).
24.3
Büntetés a szabály megsértéséért - A hármas sornál történő időkorlát túllépése
esetén az ellenfél kapusa kapja meg a labdát. A többi rúdnál történő
időátlépéskor a csapat elveszti a labdát és az ellenfél azt középről újra
játékba hozza.
25. A játék késleltetése
A
játék megszakítások nélkül zajlik, kivéve időkérés esetén. Megszakítás nélkül
azt jelenti, hogy egy találat és a labda újbóli játékba hozása
(készenlét-protokoll) között legfeljebb 5 másodperc telhet el. A játék
késleltetését kizárólag bíró állapíthatja meg.
25.1 A játék
késleltetése miatti szabálysértés után a labdát legfeljebb 10 másodperc alatt
újra játékba kell hozni. Ha a labdát ezalatt az idő alatt sem hozzák játékba,
újabb késleltetés eshetősége áll fenn.
25.2 Egy
nyilvánvaló késleltetés lehet a labda bedobása utáni vagy egy halottnak ítélt
labda újbóli játékba hozása esetén felmerülő szándékos időhúzás.
25.3 Az első
szabálysértésért figyelmeztetés jár. A további szabálysértésekért időkéréssel
terhelik az adott csapatot. Példa: egy játékosra késleltetést rónak. Ha 10
másodperc után nem hozza újra játékba a labdát, akkor ez egy időkérésébe is
kerül. Ha az időkérés után 10 másodpercen belül még mindig nem áll készen a
labda újbóli játékba hozására, újabb időkérést vonnak le tőle.
26. Felhívás és kizárás
Amint
kihirdetnek egy meccset, mindkét csapatnak haladéktalanul meg kell jelennie a
megnevezett asztalnál. Ha az egyik csapat 3 percen belül nem jelenik meg, újabb
felhívás (Recall) történik. Egy ismételten felhívott csapatnak haladéktalanul
meg kell jelennie az asztalnál, különben kizárják.
26.1 A
felszólítás 3 percenként történik. A második és az azt követő felszólításokért
járó büntetés egy-egy szett elvesztése a játék elvesztéséig.
26.2 Ha egy
csapat felszólítás révén veszt szettet, akkor a következő szett előtt ők
választhatják meg a kezdést vagy az oldalt.
26.3 Ezen
szabály betartása a verseny főszervezőjére van bízva.
27. Technikai faultok
Ha
valamely felhatalmazott bíró vagy versenyszervező döntése értelmében valamely
csapat a torna bármely időpontjában szándékosan vagy nyilvánvalóan vét a fenti
szabályok bármelyike ellen, akkor ez a csapat technikai faulttal büntethető.
27.1 Ha
valaki technikai faultot kap, akkor a játékot meg kell szakítani. Az ellenfél
ekkor a hármas rúdhoz helyezi a labdát és megpróbálhat kapura lőni. Csak a
lövést végző és a lövést védő játékos tartózkodhat az asztal mellett. A lövés
után a játékot meg kell állítani, és ha az ellenfél gólt ért el, akkor a
szabálysértést elkövető és gólt kapó csapat hozhatja újra játékba a labdát. Ha
az ellenfél nem tudott gólt elérni, akkor a játék onnan folytatódik, ahol a
labda a szabálysértés előtt volt vagy ahonnan a szabálykönyv szerint folytatni
kell.
27.1.1 A
technikai faultért járó szabadrúgás elrúgottnak számít, amint a labda elhagyta
a hármas rudat. A szabadrúgás befejezettnek tekinthető, ha az ellenfél a labdát
védte egyszer, a területén megállította vagy elhagyta azt.
27.2
Technikai szabadrúgásnál a labdát először játékba kell hozni, mielőtt el
lehetne lőni. Továbbá érvényes minden szabály, ideértve az időkorlátozást és a
reset-szabályt is.
27.3 Egy
csapat a technikai szabadrúgás előtt és/vagy után helyet cserélhet anélkül,
hogy ez időkérésnek minősülne.
27.4
Technikai szabadrúgás idején időt lehet kérni, ha erre a csapatnak még van
lehetősége.
27.5 Egy
szabálytalanul elvégzett technikai szabadrúgás következtében elért gól
érvénytelennek minősül. A játék onnan folytatódik, ahonnan a technikai
szabadrúgást elvégezték vagy ahonnan a szabálykönyv azt előírja.
27.6 Ha egy
technikai szabadrúgás következtében érne véget a szett, akkor a következő
szettben az ellenfél kezdhet.
27.7 A
további szándékos vagy nyilvánvaló szabálysértések, további technikai falutokat
vonnak maguk után. Egy szetten belül három technikai fault a szett elvesztését
eredményezi.
27.8 A
jelenlévő bíró azt is bármikor kimondhatja, hogy már az első technikai faultot
követő második technikai fault a szett/meccs elvesztését eredményezheti.
28. Döntések és
fellebbezések
Ha a
szabálydöntések körül nehézségek lépnének fel, akkor a szabálysértéskor
jelenlévő bíró döntése tekintendő véglegesnek. Amennyiben szabályértelmezésről
van szó vagy a bíró a szabálysértés időpontjában nem volt jelen, akkor a
meghívott bírónak a körülményeknek megfelelően kell döntenie.